Gode spørgsmål

Her har vi samlet en række gode spørgsmål, som kan være gode at stille, når du kigger på efterskole

Mangler du svar på noget - så skriv eller ring endelig til os

  • Hvor lang tid før skal man skrive sig op? 

    Er du pige og ønsker du at gå på Bjergsnæs i 10. klasse, skal du søge om optagelse seks år før skolestart og fire år før, hvis du ønsker at gå i 9. klasse.

    Drenge anbefaler vi at søge optagelse to år før. Er der ikke længere plads i det ønskede skoleår, kan du blive skrevet på venteliste.

    Det er altid en god ide at spørge ind til, hvornår du skal skrive dig op – det varierer fra skole til skole, og optagelsesprocedurerne kan også være forskellige.

  • På Bjergsnæs er vi 167 elever, og kønsfordelingen er næsten lige.

    Hvert skoleår starter således 85 piger og 82 drenge.

    Husk at spørge efter fordelingen, da der er stor forskel fra skole til skole.

  • Fodboldlinjen træner 3 gange om ugen (sammenlagt 270 minutter) og spiller kamp ca. 1 gang i ugen – bl.a. mod nogle af naboefterskolerne.

    Vi deltager i 3 turneringer: Østjysk mesterskab række A (DBU A), Østjysk mesterskab række B (DBU B) og Skoleliga 2. Desuden deltager vi i 2 stævner – i efteråret deltager vi i Østjysk Fodbold Cup og i foråret Østjysk Mesterskab. I vinterperioden deltager vi i Vestjysk mesterskab i indefodbold.

  • På Bjergsnæs Efterskole er mobiltelefonerne på værelset hele dagen. Det er for at skabe rum for nærvær i fællesrummet, spisesalen, ja i dagligdagen i det hele taget.

    Nogle gange henter vi dog telefonerne til at bruge i undervisningen eller til at filme et spring i springcentret.

    Om aftenen må eleverne gerne medbringe deres telefon rundt på skolen, men når eleverne går i seng, bliver telefonerne låst inde i mobilskabe, så eleverne kan få en god nats søvn.

    Det er helt sikkert forskelligt fra skole til skole, hvordan reglerne for mobilbrug er – spørg til det, når du er ude at se på efterskole.

  • Fællesskab betyder meget for os på Bjergsnæs, og vi italesætter det ofte. Det betyder, at det du gør, har betydning for andre – og omvendt. I praksis vil det fx sige, at hvis du tager to chokoladeboller (når der er en til hver) er der nogle, der ikke får. Og det duer jo ikke!

    Det handler om at tage ansvar for de andre omkring dig både i undervisningen og i fritiden. Dit positive humør smitter, og du er medansvarlig for, at de andre har det godt, ligesom de andre er medansvarlig for, at du har det godt.

    ”Fællesskab fødes, når JEG bli’r til OS”.

  • Vi har før haft elever, som ønskede at fortsætte i deres klub hjemme, mens de er på efterskole.

    Vi fraråder dog træning hjemme, da vi synes, at du skal være 100% på efterskole det ene år, hvor du er afsted. Tag gerne en snak med os om dette, når du kommer.

  • Er der særlige økonomiske forhold, der gør sig gældende for dig, kan der søges individuel supplerende elevstøtte.

    Vi er altid til rådighed til en snak om dette, så tøv ikke med at spørge ind til muligheden for at søge denne støtte.

    Vær opmærksom på, at alle efterskoler yder individuel supplerende elevstøtte på forskellig vis

  • Du kan vælge mellem mange forskellige valgfagsmoduler. I hvert modul er der et bredt udvalg af spring, gymnastik, fodbold og andet sport, kreative og musiske valgfag.

    Det betyder, at du selv kan sammensætte dit ophold med det, du har lyst til udover de obligatoriske fag. Hvis du gerne vil lave masser af gymnastik, kan du fx have spring en dag, dans den næste, Rytmemania den tredje osv.

    Vi har dog én linje på skolen, og det er drengefodbold. Hvis du vælger denne linje, har du fodboldtræning tre gange om ugen samt kampe.

    Vi deltager i efterskoleligaen og er med til stævner løbende gennem året. Hvis du er på fodboldlinie, har du stadig gymnastik som alle andre elever.

  • Det er vigtigt for os, at det er gennemskueligt, hvilke udgifter der er forbundet med et efterskoleophold på Bjergsnæs.

    Derfor er der, udover optagelsesgebyr, depositum og skoleprisen, ingen ekstra udgifter. Når du starter, får du en tøjpakke, en drikkedunk og en refleksvest, som også er inkluderet i skoleprisen.

    Det er altid en god ide at spørge ind til, om alle udgifter er inkluderet i skoleprisen.

  • Hos os skal alle elever have gymnastik 5 timer om ugen. Dette kan være drenge/pigegymnastik eller fællesgymnastik.

    Det er ikke idræt med boldspil, som nogle kender det fra folkeskolen. Det er “gymnastik-gymnastik”

  • Alle fodboldelever har også de 5 timers obligatorisk gymnastik om ugen.

    Derudover skal de vælge minimum et gymnastiskvalgfag, fx Spring-Basis. De deltager på lige fod med alle andre elever i skolens 25 opvisninger i foråret.

  • Hos os får du både uddannelse og dannelse. Og det sidste er rigtig vigtigt. Det er faktisk livsvigtigt.

    Vi vil gerne være kendte for vores “efterskolehåndværk” - det vil sige, den måde, vi møder dig på som menneske. Vi bestræber os på at møde vores elever i øjenhøjde, være tæt på jer, skabe en god relation til jer og møde jer med nærvær, humor og hjertevarme. En tidligere forælder skriver det således: “Troen på det gode. Ligeværdigheden i samtale og samvær. Struktur og tryghed. Udfordringer. Forpligtende fællesskab.”  Dette vil vi mene er det særligt “Bjergsnæske”.

    Alle efterskoler ønsker selvfølgelig at give eleverne det bedste efterskoleår og rykke dem ikke kun fagligt, men også menneskeligt – det er en god ide at spørge eleverne, hvordan de oplever det.

  • I weekenderne er der altid nogle obligatoriske programpunkter, du som elev skal følge – dette er bl.a. måltiderne og weekendaktiviteterne. Der kan nogle gange være et tema over weekenden såsom OL eller børnefødselsdag, som eleverne selv er med til at arrangere.  

    Weekendaktiviteten kan også være en høvdingeboldturnering, en cykeltur til Viborg og mange andre ting.

    I weekenden er der også tid til at slappe af, lave sine lektier eller tage en tur ind til Viborg. At være på Bjergsnæs i weekenderne meget populært, og det betyder, at vi tit er mere end 100 elever.

    Man kan få et godt indtryk af en skoles weekendliv ved at spørge til, hvor mange elever de typisk er,
    og hvad de laver i weekenderne.

  • Ud af vores 42 skoleuger har vi også uger med brobygning, showuge, juleuge, gymnastikuge, kreative dage, skitur mm.

    En almindelig skoleuge består af fag alle skal have, såsom dansk, matematik, naturfag, tysk, engelsk og kulturfag.

    Derudover er der gymnastik og fysisk træning 4 gange om ugen. Du kan vælge 2 forskellige valgfag hver dag.  Vores ugeskema finder du på hjemmesiden.

    Spørg gerne til, om du kan se et skema, når du er ude til Efterskolernes Dag.

    Vores ugeskema finder du ved at klikke her!

  • Vi opbygger vores skoleår meget struktureret. Du er inddelt i en kontaktgruppe. Denne kontaktgruppe er en del af enten team A eller B, og inden for dette team har du al din undervisning.

    Når du har gymnastik, foregår det i det helt store fællesskab, nemlig med alle.

    Hvis vi oplever elever, der har brug for hjælp til det faglige og/eller det sociale, vil kontaktlærerne blive orienteret, og de vil i samarbejde med dig som elev forsøge at hjælpe.

  • Hver dag er der mulighed for at vælge kreative valgfag i vores billedkunstlokale, som vi kalder “Fabrikken”. Det kan være tegning, keramik, strikning og alt muligt andet – det varierer gennem året.

    I fritiden må du altid gerne benytte lokalet, og hvis du spørger en lærer, må du altid gerne få låst op i skabene, hvis du bare lover at rydde op efter dig selv. Mange elever bruger det som et sted, hvor de kan få pulsen ned og få ro til at tænke lidt, mens man bruger hænderne.

    Derudover skal alle elever være med til fabriksdage. Her har vi ryddet skemaet i to dage, hvor man arbejder med et kreativt projekt – det kan være alt fra at bygge møbler, til at lave kunst på stole. Man ved aldrig hvad vi finder på. Rundt om på skolen kan du se ”Fabriksdage-projekter” - spørg eleverne!

  • Nej – vi vil nemlig gerne, at I elever lærer så mange som muligt at kende, så vi skifter værelse i november og i marts. Det er helt og aldeles os, der bestemmer, hvem der skal bo sammen, og det foregår ved lodtrækning.

    Når du får en ny værelseskammerat, vil du automatisk også begynde at kende hans/hendes venner – og dermed lærer du flere at kende. Det er med til at skabe en god dynamik og i sidste ende et godt fællesskab.

  • På Bjergsnæs er vi to lærere om en kontaktgruppe på ca. 18 elever. Kontaktlærerne vil være dem, der er ekstra opmærksomme på, om du har det godt og trives både fagligt og socialt.

    Vi har skemalagte samtaler en gang om måneden. Derudover mødes vi hver uge i kontaktgruppen til et kontaktgruppemøde. Her er der fokus på trivsel, udvikling og hygge.

    Der kan være forskellige titler for kontaktlærerrollen – nogle steder hedder det ”mentorlærer” eller ”huslærer”. Spørg til, hvordan det fungerer på de skoler, du besøger – det kan give en god fornemmelse af, hvor tæt lærerne er på eleverne.

  • Vi har et superdygtigt køkkenteam. De serverer god, sund og varieret kost, og spiser du den mad, du får på skolen, er det ikke nødvendigt at spise alt muligt andet udover.

    Vores køkken har bronzemærket i økologi, og de laver lækre salater, moderne smagfulde retter med årstidens grønt og der bliver serveret vegarretter flere gange om ugen.

    I løbet af en dag får du morgenmad, formiddagsforfriskning, varm mad til middag, eftermiddagsforfriskning, aftensmad og aftenforfriskning. Bon appetit!

  • Du kommer til at møde et fagligt dygtigt og engageret lærerteam, som arbejder tæt sammen i fagteams. Det vil sige, at vi planlægger al vores undervisning sammen.

    Vores lektioner er af 70 min. varighed, og vi vil nå noget på de 70 min., så du vil opleve en intens, varieret og koncentreret undervisning.

    Vi samlæser 9. og 10. klasse (undtagen i naturfag) og kører med skiftende hold, hvilket betyder, at du ikke går i den samme klasse hele året, men at du skifter hold flere gange i løbet af året.

    Det har vi rigtig god erfaring med, da det styrker det store fællesskab, og du får samtidig lov at øve dig i at arbejde sammen med mange forskellige.